A szervezet rendszeres környezeti teljesítmény értékelésének bevezetése
Valamennyi projektmegvalósító szervezet (kivéve oktatási intézmény) esetén: A környezeti teljesítmény a szervezet tevékenysége során a fenntarthatóságra, környezetre és az emberi egészségre gyakorolt hatások és azok csökkentésére tett intézkedések összessége rendszerint mutatószámokkal kifejezve. A környezeti teljesítményértékelés (KTÉ) alapvetően önkéntes eszköz, célja ésszerűbb és környezetkímélőbb gazdálkodás. Adatként felhasználhatóak a pályázatban megadott kötelező fenntarthatósági indikátorok is. A KTÉ számos módszere ismert: öko-mérleg, grafikus módszerek, környezeti költségszámítás, környezeti minősítés, környezeti teljesítményindex, ökohatékonysági értékelés, EPE (ISO 14031) stb., de alkalmas lehet e fenntarthatósági értékelési tábla alapján végzett vizsgálat is. A 3.d), 3.e) és 3.g) szempont egyszerre nem vállalható.
Bővebb információ: Melléklet [8], [9]
Feltételek/ellenőrzés: A szempont vállalása esetén a vizsgálatot évente meg kell ismételni, a támogatási szerződés aláírásának évétől kezdve. Környezeti teljesítményeket igazoló feljegyzések (mérési jegyzőkönyvek, szolgáltatói számlák) és az ezek alapján készült fajlagos és abszolút mutatószámokról készült értékelő feljegyzések, melyek legfeljebb egy évesek, adják az ellenőrzés alapját. Amennyiben az 1. szempontot teljesíti, itt nem kaphat részpontot, kivéve meglévő EMAS hitelesítés esetén.
Oktatási, nevelési, művelődési intézmény, szervezet esetén az oktatás tartalmára vonatkozóan: A szempont az intézményben dolgozók (tanárok és kiszolgáló személyzet) és tanulók környezet- tudatosságának megismerését és nyomon követését szolgálja, megmutatja a növekedést. Ajánlott környezettudatosság-mérési eljárások: környezeti attitűdskálák módszere, személytelen környezettudatosság skálák, környezettudatos viselkedés skálák, vagy bármely nemzetközi vagy hazai kutatási eredményeken alapuló eljárás.
Bővebb információ: Melléklet [10].
Feltételek/ellenőrzés: A 3.d), 3.e) és 3.g) szempontok közül legfeljebb egy vállalható. A szempont akkor tekinthető elfogadhatónak, ha valamely elfogadott mérési módszer segítségével az oktatási intézmény a projekt kezdetekor és annak zárásakor, többéves projekt esetén a projekt idején évente az intézményre reprezentatívan vagy teljeskörűen elvégzi a környezettudatosság mérését. A felmérés dokumentációja, és a mérőeszköz az ellenőrzés alapja. Amennyiben az 1. szempontot teljesíti, itt nem kaphat részpontot, kivéve meglévő EMAS hitelesítés esetén.